فرا ارتباطات

فرا ارتباطات

فروش تجهیزات مخابراتی و رادیویی
فرا ارتباطات

فرا ارتباطات

فروش تجهیزات مخابراتی و رادیویی

قوانین ارتباطات بیسیم - نحوه کاربرد و جرایم آن .... بخش اول

اداره کل صدور پروانه سرویس‌های رادیویی

 
فهرست مطالب
فصل اول - کلیات. 
فصل دوم - راهبری ارتباطات بی‌سیم.
طرح های فرکانس رادیویی.
بازار ارتباطات بی‌سیم.
فصل سوم - امور اجرایی ارتباطات بی‌سیم.
هزینه بهره برداری ارتباطات بی‌سیم.
فصل چهارم - دستگاه ارتباطات بی‌سیم.
مقررات بکارگیری دستگاه.
فصل پنجم – بازرسی و نظارت بر ارتباطات بی‌سیم.
اختیارات بازرسین.
اطلاعات مشمول نظارت بر ارتباطات بی‌سیم.
فصل ششم - مسؤولیت‌ ها و ضمانتِ اجراها.
نحوه رسیدگی به اختلافات و دعاوی.
فصل هفتم - امنیت ارتباطات بی‌سیم.
فصل هشتم - مقررات پایانی.
مقدمه
بی شک فرکانس رادیویی به عنوان یک ثروت عمومی شناخته می شود اما تقاضای روز افزون برای این منبع ایجاب می‌نماید که طیف فرکانس به‌صورت موثر مورد استفاده قرار گیرد و فرآیندهای موثر مدیریت طیف به اجرا درآید. بهمنظور استفاده بهینه و موثر از طیف فرکانس به لحاظ فنی و اقتصادی بهعنوان یکی از منابع ملی، به‌کارگیری آن باید هم از طریق مقررات ملی و هم از طریق مقررات بین‌المللی رادیو هماهنگ و قانونمند شود. توانایی هر کشور در برخورداری کامل از مزایای طیف فرکانس، قویاً بستگی به گسترش سرویسهای رادیویی، ایجاد شرایط جهت افزایش رقابت در استفاده از طیف، فرصتهای برابر و سهولت در واگذاری پروانه رادیویی استفاده از طیف فرکانس و مجوزهای بکارگیری تجهیزات دارد، که باعث تسهیل اقتصادی بیشتر و افزایش رشد درآمد ناخالص ملی و دستیابی به حداکثر سود برای سرویس‌دهندگان و بهر‌ه‌برداران میگردد. مدیریت ملی طیف فرکانس متشکل است از ساختارها، روش‌ها و مقرراتی که به‌وسیله آنها، یک دولت استفاده از طیف فرکانس رادیویی را در داخل مرزهای جغرافیایی خود کنترل می‌کند. به موجب توافقات بین‌المللی، دولت‌ها در نحوه استفاده از طیف فرکانس، قابلیت انعطاف و آزادی عمل دارند. هر دولت باید قوانین و تشکیلات خود را برای انجام وظایف مدیریت طیف بوجود آورد. به این ترتیب کشورها در یک چارچوب بین‌المللی، با ایجاد مدیریت طیف به تدوین سیاست‌ها و مقررات ملی و استفاده از استانداردها و فناوریهای جدید با تاکید بر حداکثر انطباق بینالمللی می‌پردازند تا بتوانند باعث افزایش کارایی فنی طیف فرکانس از نظر پارامترهای مختلف (زمان، حجم اطلاعات قابل انتقال، اعتبار اطلاعات انتقال داده) شده و از تداخل جلوگیری نمایند. بر اساس شرح وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیریت طیف فرکانس در جمهوری اسلامی ایران به عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.  به منظور دستیابی به قانون جامع و کارآمد ارتباطات بی‌سیم و آئین نامه های مربوطه و با توجه به بندهای 4 و 5 ماده 6 اساسنامه سازمان، و ضرورت بهروزرسانی مقررات و ضوابط موجود و تدوین و تنظیم مقررات و آئین‌نامه‌های لازم برای مدیریت طیف فرکانس، همچنین تعیین مبلغ حق‌امتیاز، تنظیم تعرفه‌های حق فرکانس، شرایط، الزامات و مقررات مربوطه مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت.


 
فصل اول - کلیات


اهداف و مبانی قانون: بهمنظور انجام امورحاکمیتی، تمرکز امور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، تدوین معیارها، تنظیم مقررات و ضوابط و استانداردها، نظارت و اعمال مقررات و حفاظت از حقوق بیسیم در سطوح ملی و بینالملل، استفاده بهینه و موثر از طیف فرکانس همراه با بهکارگیری فناوریهای نوین، فرهنگسازی و توسعه خدمات بیسیم و مدیریت روزآمد فضای فرکانسی، ایجاد تعامل و هماهنگی بین ذینفعان و بهرهبرداران متناسب با ضرورتها و نیازهای زمان، قانون ارتباطات بیسیم در چارچوب سیاستهای کلی کشور به شرح مواد آتی تدوین میشود.
دامنه شمول قانونکلیه فعالیتهای مرتبط با بیسیم که در قلمرو جمهوری اسلامی ایران در محدودههای هوایی، دریایی، فضایی، زمینی و مدارات ماهوارهای انجام میشود و همچنین فعالیتهای بیسیم هوانوردها، فضاپیماها، ماهوارهها، شناورها و وسایل نقلیه زمینی در خارج از قلمرو فوق که تحت حاکمیت قوانین جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، مشمول این قانون میشود.
تعاریف و اختصارات وزارت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
امورحاکمیتی: آن دسته از اموری است که تحقق آن موجب اقتدار و حاکمیت کشور است و منافع آن بدون محدودیت شامل همه اقشار جامعه گردیده و بهره‌مندی از این نوع خدمات موجب محدودیت برای استفاده دیگران نمی‌شود.
کمیسیونکمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که براساس مواد 5 و 6 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است.
سازمان:  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
فضاپیما: یک وسیله نقلیه ساخت بشر به منظور رفتن به ماورای بخش اصلی اتمسفر زمین
فرکانس: تعداد نوسان امواج الکترومغناطیسی یا امواج رادیویی در واحد زمان
طیف فرکانس: مجموعه‌ فرکانسها و یا بازه فرکانسی با کاربرد معین
امواج رادیوییگونه‌ای موج الکترومغناطیسی است که فرکانس آن تا هزار گیگاهرتز یا فراتر از آن میرسد و برای ارتباطات بیسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بیسیمعدم استفاده از هر گونه سیم در موضوع مربوطه
دستگاه ارتباطات بیسیم: دستگاه یا تجهیزات جانبی که در ارسال یا دریافت امواج رادیویی بکار میروند.
ایستگاه: یک یا چند فرستنده یا گیرنده یا ترکیبی از فرستندهها و گیرندهها و تجهیزات جانبی که برای برقراری یک خدمت ارتباط بیسیم در محدوده مشخص، لازم باشد.
ایستگاههای غیر مجاز: ایستگاه ارتباط بیسیم فاقد پروانه رادیویی معتبر تاسیس یا بهرهبرداری
شبکه ارتباط بیسیم: چند ایستگاه ارتباط بیسیم که برای تامین ارتباط رادیویی مورد نظر، با هم در ارتباط میباشند.
تشعشع: خروج انرژی از هر منبع به صورت موج الکترومغناطیسی
باند فرکانسی: مجموعه پیوسته‌ای از فرکانسها که بین دو حد فرکانسی معین واقع شده‌اند.
فرکانس واگذار شده: مرکز باند فرکانسی واگذار شده به یک ایستگاه.
جدول ملی تخصیص فرکانس امواج رادیویی: الگوی تقسیم طیف فرکانس بین سرویسهای رادیویی مختلف در جمهوری اسلامی ایران. این جدول مبتنی بر مقررات بینالمللی رادیویی است که با توجه به ضرورتهای ملی تنظیم میشود.
طرح باند فرکانس رادیوییطرح نحوه تقسیم و واگذاری باندهای فرکانس به سرویسهای رادیویی و کاربریهای خاص، با در نظرگیری همراه شرایط فنی و مقرراتی در چارچوب جدول ملی تخصیص فرکانس امواج رادیویی
خدمات عمومی: خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات که در آن همه اقشار جامعه به واسطه اشتراک صریح، حق برخورداری از آن را دارند و اختصاص به گروه خاصی ندارد.
واگذاری فرکانس: اجازه استفاده از فرکانس امواج رادیویی در یک ایستگاه تحت شرایط فنی و غیرفنی معین در چارچوب یک طرح باند فرکانس رادیویی
سرویس رادیویی: سرویسی جهت ارسال و یا دریافت امواج رادیویی برای مقاصد مشخص ارتباطی
پخش همگانی: ارسال سیگنال رادیویی به منظور دریافت مستقیم توسط عموم مردم که ممکن است شامل پخش امواج رادیویی در قالب صدا، تصویر یا هر نوع پخش دیگری باشد.
تداخل: اثر انرژی الکترومغناطیسی ناخواسته ناشی از یک یا ترکیبی از پخشها، تشعشعها یا القاهای رادیویی بر پخش رادیویی معین یا بر دریافت یک سامانه رادیویی مشخص که باعث کاهش کیفیت، نامفهوم شدن یا حذف اطلاعاتی میشود که میتوانست در نبود این اثر استخراج شود.
استاندارد: حدود مشخصات تایید شده توسط {سازمان/وزارت} مرتبط با کارائی دستگاه و تشعشعات الکترومغناطیسی و سازگاری الکترومغناطیسی و ایمنی و سلامت میباشد.
پروانه رادیوییحق اعطاء شده توسط سازمان تحت شرایط معین به اشخاص حقوقی و حقیقی متقاضی تاسیس ایستگاه ارتباط بیسیم و استفاده از فرکانس امواج رادیویی
گواهی تأیید نمونهتاییدیه‌ای است که صحت مشخصات یک نمونه از دستگاههای ارتباطی و تطبیق آن را با استانداردهای فنی و مقررات ملی احراز مینماید.
بهرهبرداری: در این قانون به معنای هرگونه استفاده ویا در اختیار داشتن دستگاه ارتباطات بیسیم ویا دستگاه مولد ویا اندازهگیری امواج الکترومغناطیسی است.
کاربردهای صنعتی، علمی و پزشکی انرژی امواج رادیوییکارکرد دستگاهها یا وسائلی که برای تولید و استفاده محلی از انرژی امواج رادیویی برای کاربردهای صنعتی، علمی، پزشکی، خانگی و موارد مشابه به غیر از کاربردهای ارتباطی طراحی شدهاند.
وضعیت اضطراریشرایط خاصی که جان انسانها را تهدید کند و روند عادی زندگی یا رفتار اجتماعی را عوض کند مواردی از قبیل حوداث غیرمترقبه طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و حملات تروریستی
پایش: اندازهگیری و پردازش امواج الکترومغناطیسی برای کسب اطلاع از مشخصات پخشهای رادیویی
شنودکسب آگاهی مستقیم یا غیرمستقیم مخفیانه از محتوای ارتباطات اختصاصی در حال انتقال بدون رضایت توام طرفین ارتباط به اشکال مختلف از قبیل استماع، ذخیره سازی، تصویر برداری، نمونهبرداری و پردازش
مجوز: اجازه صادره توسط سازمان تحت شرایط معین به اشخاص حقوقی و حقیقی متقاضی در چارچوب این قانون بجز حالتهای پیشبینی شده در مواد مختلف این قانون
مسئول اجرای این قانون {وزارت/سازمان} است.